Fra slummen til himmelen

Da har vi igjen vært og reist litt rundt i Indonesia og denne gangen gikk turen til hovedstaden, Jakarta. Vi satte oss på flyet, ventet i litt over 2 timer og vips så var vi fremme. Vi sjekket inn på hotellet og dermed var det å kaste seg i første taxi og begynne shoppingen. Skulle sett hvordan vi så ut da vi fikk øye på forever 21 butikken, vi så vel ut som små barn på 5 år som ser godteri for første gang. Sånn fortsatte vi de neste 2-3 timene..

Dagen etter gikk turen til helt andre omgivelser, da skulle vi til slummen for å se hvordan de fattigste lever, og for å få et innblikk i hvor lite man faktisk trenger for å overleve. Utrolig å se hvordan folk kan leve 5 stk på et lite rom som er mindre enn soverommet mitt og fortsatt være åpne og nesten blidere enn meg! Vi fikk også komme inn i et lite hus hvor de levde en liten familie på 5, hvor faren jobbet med å løfte tunge varer dagen lang og kun tjener 30 000 rp dagen! Familien måtte betale 70 000 rp for strøm i mnd og 50 000 rp for vann, så de har jo nesten ikke penger igjen til mat og klær..

Mens vi var i slummen skjedde en aldri så liten ulykke for en av gateway studentene. Stakkars jenta falt gjennom det tynne gulvet på en av terassene og rett ned i vannet.. Noe som førte til at alle måtte dra tilbake til hotellet, men noen få av oss spurte pent og fikk en spesial tur tilbake noen timer senere.

Dagen etter (dagen vi skulle hjem) tok vi en liten sightseeing tur før vi måtte dra tilbake til flyplassen. Så vi tok turen innom moskeen, katedralen og en liten tur igjen tilbake til shoppingsentere. Men det å finne frem til moskeen skulle ikke være en lett sak, for nesten ingen av taxisjåførene kunne engelsk, så da ble det frem med penn og papir!